vrijdag 11 juli 2014

Save water....drink champagne!

Wanneer ga je bloggen over de consumptiemaatschappij? Deze vraag werd mij ergens in november al gesteld en in mijn hoofd vormde zich het antwoord 'nooit'. Aangezien mijn tong vliegensvlug reageert op mijn hoofd kwam dat er precies ook uit. Gevolgd door een geïnteresseerd 'waarom dan?' (door mij gesteld dus). Omdat jouw project toch een aanklacht is tegen de consumptiemaatschappij? Eeeeeehhhh....neeee..... Op zaterdag 28 augustus ben ik van plan mijn creditcard uit de vriezer te halen en met een glimlach wederom van hier tot aan New York de Zara en Sissy Boy te verlaten met très volle tassen! Die dag ga ik alle consumeer genen in mijn lijf aanspreken om van zich te laten horen!

Maar er begint iets te knagen. Mijn zusje schrijft namelijk sinds kort werkstukken. Naar aanleiding van onderzoek. Onderzoek naar duurzaamheid. En recyclen. En naar watergebruik dat nodig is voor het vervaardigen van kledingstukken. En dat geeft SCHRIKBEELDEN! Want voor het produceren van een kilo katoen wordt 10.000 (!!!) liter gebruikt! Ik kom er dus achter dat Sissy Boy een D scoort op de ranglijst van milieuvriendelijk en goede arbeidsomstandigheden producerende bedrijven waarbij A goed is en D dus....eeeehhhh....niet! Gelukkig redt Zara mijn gevoel met een B. 

We komen tot de conclusie dat ik best behoorlijk goed bezig ben met m'n uitdaging, op duurzaamheidsgebied dan hè! Hoe duurzaam wil je het hebben? Geen slavenarbeid, geen watervervuiling voor het maken van katoen en draaiende houden van alle processen. Wowerdiewow! Een jaar geen nieuwe kleding! Daar ging m'n hoofd weer. Als een malle probeerden we te bedenken hoe je kan uitrekenen wat ik bespaard heb. Niet alleen aan money.... Geld speelt geen rol! 

Hoe reken je dat uit? Hoeveel water heb ik bespaard? En wil ik het eigenlijk wel weten want oh mon dieu hoeveel water heb ik de aarde in de afgelopen jaren dan wel niet gekost! 

Ik heb dus om een werkstuk gevraagd. Om mijn geweten te sussen en hopelijk mijn nobelheid te redden. Een ruwe schatting hoeveel water ik de aarde het afgelopen jaar heb bespaard. Wat er daarvoor gebeurd is laat ik liever even in het midden....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten