vrijdag 30 mei 2014

Pay it forward!

'Renée ik heb nog NOOIT zoveel geld aan mezelf uitgegeven! Ik ben er gewoon misselijk van! Maar ik heb zulke mooie spullen gekocht!' Zo sprak de gelukkige na een bezoekje aan de winkel waar de styliste werkt, nadat de styliste eerst bij haar thuis haar kleding kast binnenstebuiten had gekeerd. En dit keer heb ik het niet over mon tante. Tres gelukkig was deze dame. Het wordt een soort van pay it forward, zij kreeg de wardrobe styling cadeau van mijn tante en gaf het zelf ook weer cadeau aan iemand anders. (Die het overigens net zo leuk vond maar maar twee broeken nodig bleek te hebben). De ultieme bevlogenheid en het talent om je te laten verleiden tot het aanschaffen van mucho mooie kleding die je DAT gevoel geven, dát blijkt toch echt een familie dingetje....

Geweldig om zoveel nieuws te kopen om je garderobe aan te vullen en te pimpen maar die misselijkheid? Daar is zij vast niet de enige in. En dat moet nu maar eens afgelopen zijn. Daarom.....

Tip van de kenner! Als ik kleding koop o nee kocht, verleden tijd aangezien ik al meer dan negen (!!!) maanden niets koop, berekende ik niet alleen hoeveel geld er van mijn rekening werd weg gesluisd. Als je alleen maar denkt aan die euro's die je mist zodra je de winkel uitloopt, vergaat je het lachen wel. En dat is zonde, want als het goed is heb je juist een stralend gevoel van je nieuwe aankoop. Plus, van depressieve mensen wordt niemand gelukkiger. Wel van mooie nieuwe garderobe stukken en financiële meevallers. Ook al zijn ze (een beetje) fictief.

En dus raad ik een ieder ander ook aan om ook iets anders te berekenen. Namelijk, de kosten per draagbeurt!

Hoe werkt dat dan? Simpel. Je hebt een broek van €100 aan. In de paskamer twijfel je want dat is veel geld. Maar als je je vervolgens bedenkt dat je die broek minstens drie jaar gaat dragen en dus minstens 100 keer aan gaat doen, kost je broek nog maar € 1,00 per keer! Stel je voor dat je die broek 200 keer aantrekt, dat komt neer op zo'n € 0,50 per keer! Geen geld toch? Een shirt van €65 lijkt flink geprijsd, maar 3o keer dragen komt neer op twee eurootjes per draagbeurt. Zoals men zegt, daar kun je niet voor tobben, toch? Nee, dat dacht ik ook. En dat die prachtige jurk dan €100 per draagbeurt gaat kosten....ach dat compenseert dan weer en brengt de boel in evenwicht. 

Graag gedaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten